Een katalysator gaat normaal gesproken 75.000 tot 150.000 Km mee.Echter kan de levensduur van een katalysator door bepaalde factoren ernstig worden verkort. Controleer daarom vóór montage van de nieuwe katalysator altijd de oorzaak van het uitvallen van de oude katalysator en herstel deze zonodig.

Oorzaken kunnen zijn:

  • Niet juist afgestelde motor
  • Onverbrande brandstofresten in het uitlaatsysteem
  • Olie en of koelvloeistof in het uitlaatsysteem
  • Niet juist functionerende Lambdasonde
  • Verkeerde brandstof of brandstof toevoeging gebruikt
  • Versleten of beschadigde bougies of bougiekabels
  • Fysieke beschadigingen door verkeerde bevestiging of rijschade

Controleren en/of vervangen vóór montage nieuwe katalysator:
  • Het luchtfilter
  • Het oliefilter
  • De bougie
  • Het motormanagement
  • De turbo
  • Het olieverbruik
  • Het koelvloeistof verbruik
  • De cilinderkoppakking
  • Het uitlaatgas mengsel
  • De kwaliteit van de (pre-) katalysator
  • Lambda sensoren
  • De EGR kleppen en systeem
  • De LPG installatie (indien van toepassing)

Het gebruik van montagepasta is niet toegestaan omdat dit de katalysator kan beschadigen. Bij gebruik van montagepasta vervalt de garantie. Gebruik altijd nieuwe en juiste pakkingen, bouten, moeren en klemmen. In de meeste gevallen worden deze bij onze katalysatoren meegeleverd.

Gebruik geen slaggereedschap voor montage. Probeer de katalysator ook niet met veel kracht te plaatsen. Alle direct fit katalysatoren hebben een originele pasvorm en kunnen direct geplaatst worden. Monteer de katalysator altijd eerst losjes in het systeem om de juiste plaatsing te vinden. Zet vervolgens de voor- en achterzijde stevig vast.